نَمای رومی و یونانی به معضل ساختمانسازی کشور تبدیل شده است
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۷۴۹۶۵
نمای رومی و یونانی که به کلاسیک نیز شناخته می شود، شباهت و کپی برداری از مصالح، جزییات و تناسبات ساختمانهای دوره کلاسیک یونان و روم باستان یا دوره نئوکلاسیک است. در این نوع نما از سنگهای تراورتن، مرمر، گرانیت و برخی مواقع هم از سیمان سفید استفاده میشود.
علی محجوب روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در سالن اجتماعات سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان افزود: در سالهای اخیر شاهد گسترش استفاده از سبکهای نمای رومی یا یونانی در ساختمانسازی شهرهای مختلف از جمله اصفهان هستیم در حالی که این نماها، سنخیتی با اقلیم و جغرافیای کشورمان ندارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با تاکید بر اینکه ناهمگونی نَما یکی از دغدغههای جدی نظام مهندسی ساختمان اصفهان است، اظهار داشت: هر کشور و منطقهای با توجه به تمدن و شرایط اقلیمی خود دارای سبکهای معماری است و ایران نیز چهار سبک شاخص معماری دارد اما در سالهای اخیر با افزایش استفاده از سبکهای اروپایی مواجه شدهایم.
محجوب با اشاره به اینکه اگر هر یک از سبکهای معماری در جایگاه اصلی خود استفاده نشود با مشکل روبهرو خواهیم شد، تصریح کرد: استفاده از سبکهای نمای رومی و یونانی در اصفهان به نزدیکی آثار و بناهای فاخر ملی رسیده است و وضعیت بدتری در مقایسه با شهرهایی مانند یزد دارد.
وی با بیان اینکه سبکهای رومی و یونانی متعلق به اروپا و متناسب با شرایط جغرافیایی آن است، این پرسش را مطرح کرد که آیا در ساختمانسازی کشورهای ایتالیا یا یونان از سبکهای ایرانی، صفوی یا اصفهان استفاده میشود.
نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان با تاکید بر اینکه بر اساس ضوابط بالادستی، استفاده از نمای رومی ممنوع است، خاطرنشان کرد: اما در عمل، این موضوع توسط برخی بساز و بفروشها و سوداگران در حال اجراست.
به گفته وی، برای کمرنگ کردن این پدیده نیازمند اراده وسیع در سطح مهندسان طراح ساختمان و مسوولان نهادهای مربوطه از جمله وزارتخانههای راه و شهرسازی و کشور و شهرداریها هستیم
نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان همچنین با اشاره به ساختمانهایی که به حریم آثار تاریخی و میراث فرهنگی اصفهان تجاوز کردهاند، گفت: چند مورد از این ساختمانها از جمله در جوار چهارباغ عباسی و خیابان استانداری و سعدی وجود دارد که به حریم ارتفاعی آثار تاریخی از جمله میدان نقش جهان تجاوز کردهاند.
به گفته وی، مالک یکی از این ساختمانها از دیوان عدالت اداری آرایی گرفته و در حال احداث ساختمان است و بنای او ممکن است از ارتفاع مجاز در محدوده میدان نقش جهان تجاوز کند.
محجوب با تاکید بر اینکه لازم است این معضل توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان و رسانهها پیگیری شود، هشدار داد: اگر این پدیده ادامه یابد، مجموعه نقش جهان در خطر حذف شدن از آثار جهانی قرار میگیرد.
وی در پاسخ به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان چه اقدامی در این زمینه میتواند انجام دهد، افزود: ما از نظر قانونی میتوانیم با مسوولان و مراجع ذیربط مکاتبه کنیم و از آنها بخواهیم تا این موضوع را پیگیری و مهندسان معمار و شهرساز نیز از نظر صنفی میتوانند این امر را مطالبه کنند.
وی در باره افزایش قیمت مسکن در ماههای اخیر نیز اظهار داشت: در این موضوع فقط نقش سوداگران مطرح نیست بلکه قیمت زمین، هزینه ساخت و ساز، ارزش پولی ملی، شرایط اقتصادی کشور، عوارض شهرداری و امور اداری نیز دخیل است.
نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان در باره ساختمانهای سبز نیز گفت: از سال ۹۷ کنترل نقشههای معماری را برای مبحث ۱۹ مقررات ساختمان الزامی کردیم که مربوط به بهینه سازی مصرف انرژی بویژه در جدارههای خارجی ساختمان، فضای آزاد دیوارها، پشت بام و کفهاست که این نخستین گام برای صرفهجویی انرژی و طراحی خانههای سبز محسوب میشود.
سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان سال ۱۳۷۴ تاسیس شد و دارای ۳۲ هزار عضو در رشتههای مهندسی عمران، معماری، برق، مکانیک، شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک است.
برچسبها اصفهان مسکن سازمان نظام مهندسی ساختمان کشورمنبع: ایرنا
کلیدواژه: اصفهان مسکن سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اصفهان مسکن سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان رومی و یونانی ساختمان ها نمای رومی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۴۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کشف کمیابترین «رنگ» دنیای باستان در یک حمام رومی؛ رنگی گرانتر از طلا (+عکس)
اخیرا در بقایای یک حمام رومی در باشگاه کریکت کارلایل، قطعه بسیار کمیابی از رنگ «بنفش سلطنتی» پیدا شده که نخستین مورد از نوع خود در شمال اروپا و احتمالاً در کل امپراتوری روم است.
به گزارش فرادید، قدمت سکونتگاه رومی لوگووالیوم به قرن سوم و دوران سلطنت امپراتور سِپتیمیوس سِوِروس بازمیگردد. این کشف در بخش زهکشی یک سازه تاریخی انجام شد که تصور میشود یک گرمابه رومی بوده است.
بنفش سلطنتی یا بنفش امپراتوری در روم باستان رنگ بسیار گرانقیمتی بود، چون غنی و سرزنده بود و نماد قدرت امپراتوری، ثروت و جایگاه عالی بود. تولید حتی مقادیر کوچکی از این رنگ، کار بسیار پرزحمتی بود، چون از هزاران حلزون دریایی خردشده (بولینوس برانداریس) از دریای مدیترانه ساخته میشد. این کمیابی و منحصربفرد بودن به معنای گرانتر بودن آن از طلا بود.
تجزیه و تحلیل متخصصان نشان داد این رنگ محتوای برومین و موم بالایی دارد؛ این موردی است که تقریباً به طور حتم نشان میدهد این رنگ «بنفش سلطنتی» است.
نام رومی این رنگ برگرفته از شهر صور در جنوب لبنان و نزدیک کرانه دریای مدیترانه بود که مشهورترین مکان تولید این رنگ به شمار میرفت. این رنگ در آفریقای شمالی و نزدیک ساحل مراکش نیز تولید میشد.
از پادشاهان و امپراتوران عصر برنز گرفته تا اسکندر کبیر و کلئوپاترای هفتم، رومیان و سپس شارلمان و بیزانسیها، رنگ بنفش سلطنتی به تن میکردند. گاهی اوقات از این رنگ برای پارچهها استفاده میشد، اما برای رنگآمیزی دیوارهای ساختمانهای عمومی بزرگ و خانهها و املاک ثروتمندان (از جمله دیوارهای حمامها) نیز از آن استفاده میشد.
فرانک جکو، مدیر فنی واردِل آرمسترانگ، در مورد اهمیت این کشف گفته است که هزاران سال، بنفش سلطنتی گرانترین و محبوبترین رنگ جهان بود. حضور آن در کارلایل، همراه با شواهد دیگر بدستآمده از حفاری، این فرضیه را تقویت میکند که این ساختمان با دربار امپراتوری امپراتور سِپتیمیوس سِوِروس در یورک مرتبط بوده است.
کشف بنفش سلطنتی در کارلایل یک اتفاق غیرعادی است، به ویژه در شمال اروپا. مفاهیم آن فراتر از خود رنگدانه است، به این معنا که این حمام رومی ممکن است به قدرت امپراتوری مرتبط بوده یا توسط مقامات عالیرتبه بازدید شده باشد. این پیوند با دربار روم پرسشهای جدیدی در مورد اهمیت و نقش این محوطه در امپراتوری بزرگ روم ایجاد میکند.
کانال عصر ایران در تلگرام